Svar på fråga.

Måste först bara säga att det är super kul att fler och fler hittar sig hit och ännu roligare när ni skriver frågor och kommenterar så fina saker. tack! <3
 
Här kommer svar till dig Matilda.
 
Hej tjejen! Jag har några frågor och hopps att du vill svara på dom Åt mig ☺️
Jag ska antagligen åka som du par inom snar framtid. Och jag vill som alla andra resa och se landet när möjlighet ges. Så jag bara undrar hur mycket pengar du rekommenderar att ha med sig? Hur mycket hade du när du åkte? 

Sen har jag en liten fråga till, hur skaffar man vänner när man väl är i USA? Känns som många familjen bor i typ förorter där det är svårt att komma ut i det sociala? 
Tack på förhand, ha en god fortsättning på det nya året! / Matilda
 
 
Hej Matilda!
Vad roligt att du ska åka som au pair. Det är helt klart det bästa beslutet jag har gjort i mitt liv. Hittils.
 
Hur mycket pengar man har med sig är nog olika från person till person.
Jag åkte med Cultural Care och det kostade ca 14 000 kronor med försäkring och anmälningsavgiften.
 
Sedan tillkommer det utgifter som hälsoundersökning, resa till och från ambassaden, visum avgiften, internationellt körkort osv. 
Så i slutändan tror jag det gick på runt 17-18 000 kronor. Det kan kännas som mycket men det är verkligen värt varenda liten krona. 
Att du sedan får support från Stockholmskontoret varje måndag till fredag är toppen. Jag själv hade en som jag alltid bad om att få prata med i och med att min matchning blev lite speciell.
 
När det gäller pengar när man väl åker iväg så är det nog olika. Jag hade jobbat hela sommaren samt fram tills 3 veckor innan jag åkte, hade nästan inga utgifter under sommaren eller hösten heller så jag sparade i princip allt. 
Tänker inte säga precis hur mycket pengar jag hade med mig men över 50 000. Dessa pengar hoppas jag att jag kan spara så mycket som möjligt av men självklart kommer en del användas till resor osv. 
 
Ett annat tips är att kolla med din värdfamilj om de reser mycket och om de vill ha med dig, då betalar oftast familjen resan dit. Som denna helgen så var vi hos min värdmomor och hon bor precis utanför Washington DC och då kunde jag under min lediga dag se Washington utan att behöva lägga en förmögenhet på det. 
 
Som au pair lön får man 200 (är egentligen något 195,80 dollar men jag får min lön i cash så det blir enklast så)  dollar i veckan och det har man som "fickpengar".  
Oavsett om man jobbar 25 timmar eller 45 (som är max man får jobba i veckan) tjänar alla Au Pairer lika mycket. Man ska också få ett eget rum och mat. Det står i kontraktet. När jag kom hit lade jag undan ca 20 dollar i veckan och jag har shoppat väldigt mycket sedan jag kom hit, saker jag inte kunde ta med, kläder skor osv. Mitt nyårs mål är att lägga undan ca 100 dollar i veckan från och med nu för att kunna lägga på resor och för college osv. Men som sagt ibland sparar man mer och ibland mindre. 

Du kommer även att få ett "studie bidrag" på 500 dollar av dina värdförädrar men det kostar oftast mer om man vill plugga på college eller vill åka på någon längre weekend kurs. ( som för övrigt är ett bra och sparsamt sätt att se usa) 
 
Du ska inte behöva oroa dig över att träffa några vänner här. Alla au pairer är i samma situation så man träffas och är nästan lite desperat i början. haha. 
Jag kan säga att det där jag bor inte är jätte tätt med au pairer men det finns såklart några. De skulle inte skicka dig till en familj om det inte finns en LCC samt andra au pairer i området. 
 
Hur man skaffar vänner här är nog olika för alla. Vissa kommer hit och vill bara umgås med amerikaner, då söker man sig ofta till kyrkor college eller kanske möter någon på gymmet. 
Jag har lärt känna mina vänner här från min LCC grupp och även från de andra närmaste LCC grupperna. 
Sedan när jag förhoppningsvis börjar ta mina klasser på college så hoppas jag på att träffa fler. 

På au pair skolan försöker de även para ihop så de som bor i närheten av varandra bor i samma rum. De lyckades inte så bra med det för mig men jag har klarat mig bra ändå. 
Ett annat bra sätt är att gå med i facebook gupper till exempel "Svenska au pairer i New Jersey" Har träffat några där igenom också. Hör runt bland de andra au pairerna och var väldigt öppen är mitt tips. 
Träffade till exempel två svenska tjejer som bor i Freehold (ca 20 min bort från mig) genom min svenska kompis Jorun som hade varit på samma weekendkurs som en av dem. Så även fast dina au pair kompisar inte bor i närheten av dig, fråga dem. Man vet aldrig vad som kommer upp :)
 
 
Nu blev detta väldigt långt, hoppas du fick svar på några utav dina frågor. 
Kram!