Hela historien.

 
Hej! Jag började precis läsa din blogg och är lite förvirrad över din boende/au pair situation, som jag fattar har du varit i rematch? Skulle jätte gärna vilja veta mer om din situation, om du vill berätta vad som hänt? :)
 
Fick en fråga igår om min rematch, situationen osv.
 
Jag tänkte att jag tar detta från början. Det blir förhoppningsvis enklast så.  
Jag  ska försöka dela in detta inlägg  i Familj ett, två och tre, så kanske det blir lättare att hänga med i det hela.
 
 
Familj ett.
 
Förra våren började jag min matchnings process och hittade efter en månad en underbar familj i Morristown,NJ. Där skulle jag ta hand om två pojkar. Jag var super exalterad över att åka iväg och allt kändes så bra. Jag jobbade hela sommaren och sade upp mig i tid och var färdigpackad och redo att åka. Fyra dagar innan avresa vaknar jag dock upp med ett långt mail från mamman i familjen där hon förklarar att de inte har råd att ha mig som deras au pair pga jobbsituationen i familjen. 
Självklart blev jag super ledsen och ringde kontoret, där hade de inte än fått någon information om detta och visste inte vad man gjorde.
Jag ringde tillbaka på eftermiddagen förtvivlad över att ingen ens pratat med mig om det. SKULLE JAG ÅKA OM 4 DAGAR ELLER INTE. Fick prata med en tjej på kontoret som frågade om jag redan nu ville ut i matchningsprocessen och det ville jag självklart. 

Jag skulle då hamna i något de kallade "VIP" matchning, har aldrig förstått vad det betydde men det helt ärligt sög. Fick så konstiga familjer på matchning och det kändes inte bra alls. Ringde till kontoret efter några veckor och bad dem sätta mig i en "vanlig" matchnings process.
 
 
Familj två.
 
Jag fick en eller två matchningar och sedan kom min andra värdfamilj.  
Det kändes SÅ Bra!! Två barn, lite yngre denna gång en pojke på 4 och en flicka på 6 år. De verkade vara jätte trevliga, de ville ha en familje känsla och ville att au pairen skulle vara en del av familjen. Enklare matlagning och lätt hushållsarbete var med på mitt schema. DRÖMMEN tänkte jag. 
Jag var så exalterad på att jag hade en ny familj, de ville inte att jag skulle komma till dem förrän i slutet av Oktober för efter det skulle de inte resa med jobbet så mycket. (Pappan max 1 kväll i veckan och mamman 1 kväll i månaden) 
 
När jag kom till familjen kändes allt super bra, jag kom till familjen på fredagen och vi gick ut och åt hela familjen, de var super trevliga och på lördagen var det dags för fotboll för yngsta där hela familjen följde med och  sedan halloween firande hos vänner. Det var super trevligt och de visade mig runt i staden.
 
Mamman sade under helgen att hon skulle jobba hemifrån de tre fösta dagarna alltså Måndag - Onsdag.
Tyckte det var väldigt skönt då jag inte riktigt kände mig säker ute på vägarna och att hitta och sånt. En bra tid att ha introduktion på. 
Morgonen gick bra vi åkte hem och sedan åkte mamman helt plötsligt iväg på jobbet, hon lovade att inte komma sent men ändå vid 15.10 stod jag fortfarande hemma utan mamman. Jag ringde och smsade men inget svar. Så jag åkte iväg till skolan själv och hämtade barnen. Efter det fick jag ingen annan introduktion, inte med tvätt, mat eller annat jag skulle göra/ inte göra. 
 
Det gick några veckor och jag kände att barnen testade mig väldigt mycket. Försökte prata med föräldrarna och vi hade ett möte om hur vi skulle kunna förbättra situationen. Vi kom överrens om att vi skulle införa klistermärks system och det funkade bra, fortfarande lite tjat på morgonen då föräldrarna inte tyckte man fick ställa för mycket krav på barnen. 
Veckorna gick, barnen funkade bättre men mitt schema funkade inte, det gick några fler veckor och jag intalade mig att det bara var en period där föräldrarna hade mycket att göra. De reste mycket, många fler dagar i veckan än de hade sagt under skype samtalet.
De kom ofta hem senare än de sagt och det blev väldigt svårt att göra sitt jobb när man går och lägger sig utan att veta hur man ska jobba dagen efter eller vad som händer under veckan. 
 
Jag bad då om ett till möte med föräldrarna om situationen men jag fick vänta 3 veckor på ett möte med dem. Under de tre veckorna kände jag hur utanför jag var i familjen, mamman stängde in sig på sitt rum så fort barnen lagt sig. Om pappan var hemma så var han i källaren och jobbade. Ingen pratade med mig, inget schema, ingen frågade hur allt gick så när vi väl hade mötet kände jag att de små problemen hade blivit stora problem. För varje punkt jag tog upp hade jag ett förslag på lösning.
Men föräldrarna lyssnade inte utan de frågade efter varje grej jag tog upp om jag var färdig och om de kunde gå och äta istället.
 
På Söndagen var det Au pair möte, jag smsade min LCC och bad om att få komma innan och prata om situationen, väl på mötet bröt jag ihop, ingen av föräldrarna hjälpte mig och var rätt otrevliga mot mig. 
Jag blev inte längre medbjuden på midddagar och aktiviteter och när barnen ville ha med mig sa föräldrarna att jag skulle vara hemma och städa istället. 
Och är inte så jag ser det som att vara en del av familjen. 
 
Min LCC sa att hon skulle ringa min värdmamma och säga att vi borde ha ett möte, bara jag och föräldrarna. Dock när min LCC fick tag i min värdmamma blev det bestämt att min LCC skulle vara med. 
Mötet skulle bli antingen tisdag eller torsdag veckan där på. Jag skrev en lista på saker jag ville ha förbättring på och kände mig förberedd för mötet. 
Mötet blev flyttat till Söndagen istället, min lediga dag utan att ens bli tillfrågad om det innan... Jag fick då än en gång ställa in mina planer för Söndagen (Självklart i detta fall då det inte var en hållbar situation i familjen) 
 
Under mötet förklarade båda föräldrarna att de inte kunde ändra situationen pga deras karriärer och att jag faktiskt var där för att ta hand om barnen. De tyckte inte jag var ute ur huset tillräckligt mycket och sa rätt klart att de inte ville ha au pairen som en del av familjen. 
 
Vi bestämde att gå in i rematch men jag skulle jobba tills jag hittade en ny familj.
 
REMATCH
 
Så jag hamnade i Rematch min Program Director ringde mig och frågade varför jag ville ha rematch och lite andra frågor om bilkörning osv så han kunde skriva en "rapport" som framtida familjer kunde läsa om varför jag var i Rematch. Berättade hela situationen att de inte ville ha mig som en del av familjen, utfryst av mamman osv. Vi lade på och under Tisdagen kom jag ut på Rematch. 
 
Familj tre.
Redan under tisdags eftermiddagen kom min första ( och enda) familj upp på Rematchen, och ja de är samma känsla som när man får en matchning i första processen. 
Det var en familj i Alexandria, Virginia med ett tvilling par på 8 år och en 10 åring. Mamman ringde mig på kvällen och vi pratade i 1,5 timme. Jag log under hela samtalet, allt hon berättade var för bra för att vara sant. Under onsdagen pratade jag med pappan och barnen och även där log jag. Var det verkligen såhär enkelt att vara i Rematch? 
Jag var nervös och tänkte igenom allting en extra gång. Kan jag verkligen välja första familjen? Tänk om det finns en annan bättre? Eller blir det bara sämre efter denna? 
 
Så jag ringde mamman på Torsdagen och sade att om de var redo att göra en "Final Match" så är jag också redo för det. Och de var dem, de hade egentligen bara väntat på mig. 
 
Väntan på att komma till nya familjen.
 
Så vi matchade och planerade att jag skulle åka på Söndagen. Helt plötsligt ändrade sig min gamla familj och ville inte släppa mig förrän fredagen efter. Som au pair då har du tyvärr ingen talan ( om du har sagt att du kan jobba de två veckorna i rematch.) 
På söndagen, alla hjärtans dag ska familjen åka iväg till farmor och farfar då de har en baseball match att se, de skulle stanna till måndag kväll så jag planerade att åka till New York på Måndagen tillsammans med Felicia. 
 
När jag kommer hem Måndag kväll så börjar mina dåvarande värdföräldrar att anklaga mig för massa olika saker och avslutar med att jag måste packa och att min LCC kommer på morgonen och hämtar mig. 
 
Jag blir självklart förtvivlad över de saker de anklagar mig för då jag verkligen aldrig skulle göra de sakerna. 
Jag går upp på mitt rum och skriver till min LCC som då inte svarar och undrar vad som händer, är vaken till runt 2 på natten så vid den tiden har jag redan hunnit prata med mamma och pappa om allt som händer. Fick någon timmes sömn och vaknar av att barnen är uppe. 
Hör utanför dörren hur Pappan säger till barnen att jag redan har åkt hem till Sverige och de går ner. (han ljuger för dem då han visste att jag var kvar) Jag går då ner och visar att jag faktiskt är kvar, gick sedan upp på mitt rum igen och packade det sista. Vid klockan 11 kom min LCC och hämtade mig och vi åkte till Mallet där vi skulle ha LCC möte. 
Hade några väldigt bra och avslappnande dagar hos min LCC som gjorde mig gott. 
 
 
Det har varit mycket att processa efter allt som har hänt och jag tror att jag kommer att göra det här framöver men jag trivs som fisken i vattnet här i den nya familjen och det känns verkligen som jag har hittat en otroligt bra familj här.
Tror dock att saker från den gamla familjen hänger kvar lite då jag fortfarande gärna ger dem "ensam tid" jag har pratat med båda mina värd föräldrar om det och de säger att jag är mer än välkommen att följa med på allt de gör och om jag inte vill följa med utanför min arbetstid är det också helt okej. 
 
Jag hoppas att detta kanske är en klarare bild på det hela. 
 
 
Lite bilder från underbara New York med bästa Felicia!! TACK för att du finns här för mig fina vän<3 KOM OCH HÄLSA PÅ SNART!!!
 
 
 
 
#1 / / Felicia:

Bästa du!!! Älskar dig hoppas vi ses snart ❤️

Svar: <3
Au pair i New jersey 2015/2016