Frågor.

-Varför bestämde du dig för att bli au pair?
Jag bestämde mig för att åka som au pair, mestadels för att jag inte hade en aning om vad jag ville göra med livet efter gymnasiet. Jag fick lite smått panik i början utav trean på gymnasiet så jag började på min ansökan och sedan växte det bara större och större. Sedan har jag ju även jobbat mycket med barn så varför inte ta vara på det?
Sen att jag älskar att resa, arbeta med barn, ville få mer skinn på näsan, bättre engelska, få nya vänner från hela världen och andra småsaker ledde tillslut till att jag tog min resväska på 23 kilo och flyttade över till andra sidan av atlanten. 

- Vart bor du?
Jag bor i en stad som heter Alexandria i Virginia, men flyttar snart 40 minuter norrut till Oakton. Jag bor ungeför 20 minuter utanför Washingon DC. 

- Var det en svår process att bli Au-pair?
Den var väl inte direkt svår, den är väl mer tidskrävande och jobbig. För man måste först och främst se till så att man har minst 200 barntimmar (helst fler) samt körkort innan man ens kan påbörja ansökan. 
För jag lovar dig att utan körkort kan du glömma USA - man kör överallt här. Sen när man väl påbörjar sin ansökan så krävs det tid och nogrannhet till att få en perfekt ansökan. Om man har en video kommer det locka mer familjen men jag gjorde ingen video och hittade mina matchningar ändå.
 
Så var nogrann samt lägg ner tid på ansökan. Därefter var det informationsmöte och  intervjun man skulle på och sedan kom man in i matchningsprocessen som både var oerhört rolig men super jobbig. Sen när man väl hade fått familj så var det alla förberedelser inför ambassaden och avresan som skulle fixas vilket tog enormt mycket tid och ork. Så nej det är inte en svår process att bli au pair bara en otroligt krävande process.

- Hur är det? Är det som du hade tänkt dig?
Denna fråga är lite svår, skulle vilja säga både ja och nej. Jag hamnade ju i en super konstig familj först så där var det inte alls som jag hade tänkt mig. Men nu här i denna familjen så är det ett Självklart JA. Jag blir mer och mer en syster för barnen än " au pairen" 
Men samtidigt är detta ett jobb du gör, det är inte heller ett enkelt jobb. Du tar hand om barn och barn är ibland inte så lätta som man vill att de är. 
Men jag trivs otroligt bra och jag är så glad över att jag gjort denna resa. 
 

- Vad är bra och dåligt med att var en au pair?
Oerhört svår fråga då jag egentligen bara hade velat svara bra på allt - men några bra saker är; man får uppleva ett land som en amerikan och inte som en turist, man lär sig extremt mycket om en själv, man lär sig klara sig på egen hand, man får vänner från hela världen, man får en extra familj, man har otroligt stora möjligheter till att göra helt fantastiskt roliga saker. Negativt är väl egentligen att ibland så har barnen dagar då dem inte är på deras bästa humör, har en otrolig attityd eller helt enkelt vägrar att lyssna. Men dem är människor och speciellt dem är barn, dem får lov att ha sånt beteende och det är bara att vänja sig vid det!

- Vad har varit den största upplevelsen i landet du nu bor i?
Får man svara allt?
Se New york. DC. Florida. Alla resor, att jag har en extra familj, Ja allt!

- Hur stor är din hemlängtan?
Som ni sett i mina inlägg tidigare har jag haft en otrolig hemlängtan. Jag älskar mitt liv här i USA men självkart saknar jag min familj och vänner. Men jag vet att de finns kvar när jag kommer hem igen. 


- Får du göra några andra sysslor? Som att diska, laga mat, städa?
Jag plockar undan disk och damsuger köket, inget märkvärdigt. Min värdmamma lagar oftast maten och om hon inte är hemma har hon oftast lagat något innan.
Jag tvättar såklart barnens kläder och plockar undan på deras rum men ingen annan städning än den mest självklara. Samt så har min värdfamilj en städerska som kommer varannan vecka för att storstäda så man behöver inte bry sig om städningen i huset överlag. 

- Hade familjen au pair innan? 
Ja, de har haft 3 stycken som stannade ett helt år, sedan några andra under detta år som det inte har funkat med.
Jag tycker det är bra att de har haft någon innan då barnen är van vid det och de vet vad de kan förvänta sig, något negativt kan va att de har haft 3 super au pairer så ibland kan jag få lite ångest när jag hör hur bra de är när jag själv känner att jag inte är bra alls ( oftast beror de på hemlängtan, haha)
 

- Vad tjänar du? 
Jag tjänar 200 dollar per vecka vilket är det jag ska tjäna.

- Hur mycket kostade det för dig att åka som au pair? 
Kommer inte ihåg exakt alla utkostnader men har för mig att allt som allt hamnade på runt 17 000 kr. Avgiften låg på runt runt 7-8000 om jag inte minns fel och sedan är det alla kostnader för resor, ambassaden, hälsoundersökning och andra småsaker som drar upp det till 16-17000tusen kronor. 

- Vad är ditt tips för folk som vill bli au pair? 
Mitt tips är att om du ens har en liten fundering på att åka som au pair, sluta fundera och ÅK ÅK ÅK ÅK!!!! Ångrar du dig eller din familj inte är som du ville att den skulle vara kan du alltid antingen gå in i rematch eller åka hem - och då med vetskapen om att du faktiskt provade på det! Du kommer växa så mycket som person under din tid här och jag lovar dig att det kommer vara en berg och dalbana som kommer ha fler uppgångar än ner. Det är once in a lifetime experience som du verkligen bör ta vara på och prova, så ÅK ÅK ÅK ÅK ÅK.