Hur sparar man Pengar?

Nu kommer en liten fråga som jag tänkte besvara, denna gång handlar det om att spara pengar som au pair. 
 
Hej! Ska åka som Au Pair själv och tänkte fråga om du kan tipsa lite med spara pengar osv, jag vill resa mycket under mitt år och tänkte därför fråga hur mycket du tycker man bör spara av sin lön varje vecka för att kunna resa till tex, new york, Florida Cali kanske Hawaii osv, ska själv bo i Virginia! :)
 
 Hej! Gud vad kul att du ska åka iväg som au pair.  Helt klart det bästa jag har gjort. 
Vart här i Virginia ska du bo? :)
 
Åter till din fråga, hur sparar man pengar? Helt ärligt tror jag du frågar fel person för det,haha. Men såhär gör jag. 
 
Vi au pairer får 200 dollar varje vecka, (eller 195,75 men jag får 200). Jag och mina värdföräldrar har bestämt att jag får lönen varje fredag som de sätter in på mitt bankkonto.  Med min förra bank fick jag dock in lönen på måndagen men nu när vi har samma bank kommer den dirrekt, även fast det inte spelar någon roll. 
 
I New Jersey familjen tog det 2,5 månad för mig att få ett bankkort ( brist på hjälp och de ville att jag skulle öppna på en specifik bank.) Jag behövde på den banken ha mitt amerikanska körkort osv. Så ett tips är att du (om du har tid) börjar läsa lite teori till körkortet, det kommer dina värdföräldrar gilla också om du ska köra barnen. Och du kommer känna dig säkrare i trafiken för det skiljer sig lite. Men det kommer du lära dig. 
 
Jag valde här i nya familjen att byta bank till den banken mina värdföräldrar har så det blir enklare och att jag kan öppna ett sparkonto,den förra banken finns inte här utan bara i New Jersey/ New York. 
 
Min värdmamma följde med och hjälpte mig öppna bankontot och efter en vecka kom kortet och jag kunde aktivera allt online. En vecka senare åkte jag dit igen och öppnade ett till "checking" konto som jag använder som sparkonto, eftersom jag inte kommer ha massor av pengar där så blir det enklast så. 
 
Så på det kontot försöker jag /har som mål att lägga undan 100 dollar i veckan, vissa veckor går bättre än andra. Haha. 
 
Jag känner dock nu när jag har sparkontot att det är enklare att lägga undan de 100 dollarna då när jag lagt dem på det kontot blir svårare mentalt att flytta dem. Och det får mig att tänka till om det verkligen är någonting jag behöver. 
 
Just nu har jag rätt lite sparat då jag har lagt ut pengar för min klass som jag ska ta i sommar samt betalat min florida resa. Så nu är jag mer taggad på att lägga undan pengar, haha. 
 

Resor kostar väldigt olika beroende på vart du ska. Men om man är ute i god tid brukar man kunna få bra flyg för bra priser.  Om du vill åka till New York är det nog enklast att åka buss eller tåg. Tågen brukar kosta runt 49 dollar enkel resa, buss vet jag inte riktigt vad det kostar än då jag inte åkt det till New York.
 
Min Florida biljett kostade 330 dollar men då var jag inte ute i jättegod tid heller men helt överkomligt pris då jag har boende och sånt där.
 
Ett annat tips för resor är att kolla runt om du har familj/vänner som bor eller känner någon som bor dit du vill åka, då kanske du kan bo där och samtidigt uppleva USA. 
 
Sedan har jag också hört att hostels är bra att bo på om man är flera som åker tillsammans. Annars under sommaren vet jag att det är många som hyr ut sitt boende så man kan alltid kolla de olika "svenskar i USA  grupperna på Facebook. 
 
 
Nu blev detta ett väldigt långt svar på din fråga. Hoppas du orkade läsa allt. 
 
Kram Anna